Gymtimen
Hva
Forskjellige leker og spill fra den velkjente gymtimen på skolen.
Hvordan
Lekene som er med er: sisten, hinderløype, rødt lys og 0-løp.
Sisten
Innenfor et begrenset område fordeler deltagerne seg, og oppgaven er å unngå å bli fanget av våre «Jegere». Når en deltager blir «tatt» av en av Jegerne, må deltageren strekke hånda i været, og forlate spillets område. Rangeringen av lagene vil foregår ut fra når de ulike deltagerne blir tatt.
Null løp
Arrangøren setter opp en løype, som deltagerne lagvis skal bevege seg igjennom. Løypa skal forseres to ganger av samme lag, og oppgaven er å ha minst mulig tidsforskjell mellom de to rundene. Ut fra dette heter oppgaven null løp.
En funksjonær vil følge det enkelte lag for å vise vei – og for å ta tiden.
Det laget med minst tidsforskjell mellom rundene, vinner aktiviteten!
Hinderløype
Arrangøren har satt sammen en løype, hvor man underveis vil møte ulike type utfordringer. I denne oppgaven handler det om å komme seg gjennom løypen raskest mulig, og gjennomføringen vil være som en stafett. Det vil si at en og en deltager gjennomfører løypa. Nå første deltager er kommet i mål – kan neste deltaker starte. Laget som er raskest – vinner!
Rødt lys
Lagene fordeler seg bak en oppmerket linje, og en leder fra arrangøren står oppstilt med ryggen til på et fastsatt punkt. Når spillet starter skal deltagerne bevege seg så raskt som mulig mot lederen. Lederen vil snu seg å si «Rødt lys» på et «ukjent» tidspunkt, og hvis lederen ser at noen av deltagerne bevege seg etter at han/hun har sagt «Rødt Lys» er deltageren ut av spillet. Spillet fortsetter til en av deltagerne er kommet fram til lederen – og vil således bli kåret til vinneren. Resten av deltagerne rangeres etter rekkefølgen de er røket ut, eller sin plassering på banen når spillet er over.
Memorisering
I denne øvelsen skal vi se hvilke lag som er best på å huske ting! Lagene fordeler seg lagvis på oppgitte plasser, og en kortstokk legges med bildesiden ned mot bordet. Målet er å få snudd alle sine kort først.
Aktiviteten gjennomføres ved at en deltager for hvert lag går fram til bordet og snur to kort. Snur man to kort som er like, så lar man kortet ligge med tegnsiden opp. Er kortene ulik – snur man disse tilbake, og det er nestemann på laget sin tur.
Aktiviteten vil gjennomføres på tid – og vinneren avgjøres ut fra hvem som raskest snur alle kortene
Konkurransene vil foregå lagvis. Lagene konkurrerer i ulike kjente aktiviteter, og får poengscore ut fra sine plasseringer. Det laget med best score etter alle aktivitetene vinner.
Regler
Gymtimen vil bestå av typiske leker som man hadde i gymmen på skolen. Det vil være lovt med inntil 5 deltakere på hvert lag, men det kun 3 deltakere som får lovt til å delta på hver øvelse.
Bekledning:
Det blir lek og moro, gjerne litt puls, derfor anbefaler vi treningsklær. Vi ønsker at hvert lag har en felles farge på bekledningen, for eksempel rosa t-skjorter.
Organisering:
Lekene vil gå i følgende rekkefølge: Sisten, Memorisering, Rødt lys, Hinderløype og 0-løp
Poengfordeling:
Det vil deles ut følgende poengsum per øvelse:
1.plass: 15 poeng
2.plass: 12 poeng
3.plass: 10 poeng
4.plass: 7 poeng
5.plass: 5 poeng
6.plass: 3 poeng
7.plass: 2 poeng
8.plass: 1 poeng
Ved juks vil laget bli diskvalifisert fra gjeldene øvelse, og får tildelt 0 poeng.
Vinner av Gymtimen blir kåret etter at alle aktivitetene er ferdige, og poengsummene er lagt sammen. Premiering vil foregå fortløpende.
Hvor
Oppsett